Thursday, April 2, 2009

Bekerjalah seolah-olah kita hidup seribu tahun lagi dan Beramallah seolah-olah kita mati esok hari

Laungan azan jelas terdengar dari surau AlUlum seksyen 9 Kota Damansara, Petaling Jaya menanda masuknya waktu magrib. Aku baru saja mencuci kaki ku dan ingin mandi sebelum menunaikan solat.



Tiba-tiba pergerakan ku berhenti menghayati azan tadi "Allahhu Akbar" Allah Maha Besar. Sesungguhnya tiada daya dan kuasa ku hanya Allah yang berkuasa segala-galanya. Penghayatan ku mendalam terus ke hati.... betapa besarnya kuasa Allah. Biasalah dalam keadaan begini aku mengucap kesyukuran dengan kehadiran ku ke dunia ini menjadi manusia yang sempurna dan dalam agama yang diredhai Allah. Apa lagi sedu, hiba dan mulailah air jernih mengalir lagi dipipi ku. Bukan ku pinta tapi itu adalah naluri insan........



Selepas mandi dan berwuduk aku terus menunaikan solat magrib berseorangan di rumah. Pada malam Jumaat kebiasaannya aku akan membaca Yasin kalau rajin aku terus membaca AlQuran.

Kali ini waktu membaca Yasin sebak rasanya dada ku dan apa lagi gerimis mengundang lagi. Ya, betapa kerdilnya diri ku ini, mengundang didunia yang luas ini. Apakah aku sudah cukup amalan untuk ke sana......... yang kekal selama-lamanya.



Aku rasa amalan ku belum cukup lagi untuk ke sana........ aku bermohon kepada mu ya Allah panjangkanlah umur ku dan berilah aku kesempatan, kesihatan yang sempurna supaya aku sempat beramal. Aku masih ingat lagi kata-kata pujangga, Beramallah seolah-olah kita mati esok hari dan Bekerjalah (mencari rezeki) seolah-olah kita mati seribu tahun lagi. Kedua-dua amat berguna sekali dalam hidup kita untuk dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment