Sunday, April 5, 2009

Semoga permudahkanlah dan selamat bersalin

Dua minggu lepas aku baru sahaja melawat anak saudara ku yang baru selamat bersalin anak lelaki. Sakit bersalin ni ibu yang pernah melahirkan anak sahaja yang tahu bagaimana azabnya sakit bersalin.

Dalam minggu ni sahaja aku mendengar radio IKIM menceritakan bahawa azab kedua dari sakratulmaut adalah azab bersalin.

Aku masih ingat sewaktu melahirkan anak pertama dahulu di Hospital Kuantan, Pahang tahun 1977. Masa tu aku pun tak tahu macam mana sakitnya untuk bersalin. Setelah aku merasa sakit-sakit di hospital seorang ibu muda juga seorang jururawat baru sahaja melahirkan seorang bayi pertamanya. Dia sempat bercerita kepada ku macam mana dia nak bersalin dan mengajar kepada ku supaya menerang macam nak buang air besar.

Sewaktu aku mulai sakit aku dibawa ke bilik bersalin. Sakitnya tidak dapat ku bayangkan rasanya macam nak putus pinggang ku. Tiba-tiba aku rasa nak buang air besar dan ingin bangun kerana nak ke bilik air tetapi seorang bidan terlatih mengarah aku baring jangan bangun dan sempat berkata" nanti patah leher anak awak". Rupa-rupanya aku sudah nak menerang untuk bersalin. Selepas bayi keluar aku rasa dunia ni gelap seketika, syukur alhamdulillah aku masih panjang umur.

Sakit bersalin belum habis, seorang doktor lelaki menghampiri ku untuk.......... malu nak cerita. Aku tak mahu dan menempis tangan doktor tersebut dan seorang bidan menasihatkan ku "adik benda kita tu kecil dah keluar anak kenalah...." Aku terpaksalah membenarkan doktor tu buat kerjanya sampai habis malu tak malu kenalah juga.

Setelah keluar dari bilik bersalin, keesokannya doktor yang sama melawat ku dan sempat berkata kepada anak kecil ku " your mother so crazy....". Dalam hati aku rasa tidak mahu jumpa lagi doktor ni.

Kini masa sudah berlalu 32 tahun lepas. Zaman sekarang nak bersalin boleh pilih doktor wanita jika kita mahu.

Pagi tadi aku baru sahaja menghantar anak perempuan tunggal ku buat pemeriksaan di Pusat Rawatan Islam Kota Damansara kerana aku segaja nak hantar kerana melihatnya dah sarat benar nak memandu kereta pun perutnya dan dah kena sterin kereta, tapi apa boleh buat suaminya kerja di Johor Bharu minggu hadapan barulah balik.


Aku pun terpaksa standby kali ni anak perempuan dan menantu ku akan bersalin serentak pada awal bulan Mei 2009. Aku berdoa semoga kedua-duanya dipermudahkanlah dan selamat bersalin.

No comments:

Post a Comment