Sunday, April 5, 2009

Terlajak perahu boleh berundur

Pada bulan lepas aku bertemu seorang kawan Z yang baru ku kenal melalui adiknya yang bekerja disebuah sekolah di Kuala Lumpur.

Ceritanya bukanlah ingin mendedahkan keburokan orang tetapi ingin berkongsi pengalaman dan pendapat dengan aku.

Begini ceritanya. Dia ada seorang kakak ipar yang telah berkahwin pada usia yang lewat sedikit iaitu 45 tahun. Biarlah ku namakan kakak iparnya ini Aishah (namanya bukan nama sebenar). Aishah seorang pegawai tinggi kerajaan dan pernah keluar negara atas urusan kerjanya.

Dia berkenalan dengan seorang duda yang juga sebaya umur dengannya. Ku namakan duda ini Dahlan (bukan nama sebenarnya). Pada awal perkenalan Dahlan sudah pandai menghadiahkan gelang emas kepada Aishah. Aishah begitu gembira sekali kerana ada orang menghadiahkan sesuatu kepada dia dan mungkin sebelum ini tidak ada orang yang berbuat sedemikian.

Akhirnya Aishah terpikat dengan Dahlan dan berkahwin. Dahlan mempunyai anak seramai empat orang dan sifat Dahlan tidak bertanggungjawab dan tiada pekerjaan yang menentu semuanya anak-anaknya diserahkan kepada dia oleh bekas isterinya yang telah berkahwin lain.

Aishah terpaksa memelihara anak-anak Dahlan dan membawa tinggal bersama dirumahnya. Makan, pakai dan semua perbelanjaan persekolahan ditanggung oleh Aishah.

Dipendekkan cerita akhirnya anak Dahlan yang pertama perempuan Dahlia (bukan nama sebenar) berkahwin dan mendapat anak kembar. Jodohnya tak panjang akhirnya Dahlia bercerai dengan suaminya. Anak Dahlia ini seorang dijaga oleh bekas ibu mertuanya dan seorang lagi tinggal bersama Dahlia yang masih tinggal dirumah Aishah.

Akhirnya Aishah bukan sahaja menanggung beban menjaga suami tetapi terpaksa menjaga anak-anak tiri dan cucu tirinya.

Pada usia 55 tahun Aishah mengeluarkan wang simpanan KWSP. Wang yang disimpan selama bekerja hampir 30 tahun itu dikeluarkan dengan membeli kereta baru Honda untuk suaminya dan Aishah sendiri hanya memakai kereta Wira yang sudah lama usianya.

Aku mengeluh mendengar ceritanya. Apa boleh buat nasi sudah menjadi bubur dan terlajak perahu boleh berundur tetapi terlajak perbuatan apa pula tindakannya.

Apakah mampu Aishah merubah kembali hidupnya ini sebelum umurnya 60 tahun atau berakhir dengan hanya kain kafan putih yang menyalut badan. Apabila mati mampukah anak-anak tirinya, cucu tirinya dan juga suaminya untuk menghadiahkan doa apabila mati kelak.

No comments:

Post a Comment